Zgodovina

Ustanovitev Cerkljanske godbe na pihala sega v leto 1974, ko je bila na pobudo vodstva uspešnega cerkljanskega podjetja ETA ustanovljena Godba na pihala.

S tem se je poživila glasbena in siceršnja kulturna dejavnost kraja in okolice. Izdatna finančna podpora podjetja je omogočila nakup inštrumentov in začelo se je plodno sodelovanje s cerkljanskim oddelkom Glasbene šole Idrija, ki je poskrbela za glasbeno izobraževanje njenih bodočih članov.
zgodovina01


Prvi dirigent novonastalega orkestra je postal g. Ivan Rijavec, ki je že 28. 11. 1974 godbenike pripeljal do prvega nastopa,

zgodovina02
s čimer se je tudi uradno otvorilo obdobje delovanja Godbe na pihala ETA Cerkno. Že naslednje leto je taktirko orkestra prevzel g.Ivan Marinič, ki je cerkljanski godbi ostal zvest kar 19 let. Ob prvih začetkih so godbeni repertoar v pretežni meri sestavljale takrat zelo uveljavljene koračnice. Dirigent Marinič pa jih je v težnji po iskanju novih smeri in glasbenih oblik izražanja začel nadomeščati s sodobnejšimi in zahtevnejšimi koncertnimi skladbami za pihalne orkestre.


Godba je kmalu postala nepogrešljiva ob praznikih, srečanjih in otvoritvah, navezala pa je tudi stike z drugimi orkestri, tudi tistimi izven slovenskih meja.

V 80-ih in na začetku 90-ih let je Pihalni orkester ETA sodeloval na številnih takrat zelo trendovskih tekmovanj notranjskih ter primorskih pihalnih orkestrov in drugih revijah pihalnih godbenikov. Sodelovali so tudi na treh tekmovanjih pihalnih orkestrov Slovenije, tretje težavnostne stopnje. Pri tem so prejeli zlato plaketo Zveze kulturnih organizacij Slovenije, kot najboljši orkester na tekmovanju leta 1988 v svoji skupini. Leta 1984 so prejeli Pirnatovo nagrado takratne Skupščine Občine Idrija, ob njeni 10. obletnici delovanja, ob 25. letnici pa so prejeli še Bevkovo nagrado Občine Cerkno.
2011_idrija_v1


Ob samem začetku godbe so koncerti potekali tudi po bližnjih okoliških vaseh (Gorje, Ravne, Šebrelje, …), koncertna prizorišča pa so bila precej preprosta. Igralo se je celo v posebnosti slovenskega podeželja in arhitekture – kozolcu. Kasneje pa sta se v domačem Cerknem uveljavila, sedaj že tradicionalna in vsakoletna, pomladanski in božični koncert. Prijetnejši zunanji ambient pripada pomladanskemu koncertu, ki so ga godbeniki pripravili kar pred Hotelom Cerkno, v zadnjih letih pa tudi pred cerkvijo sv. Ane. Božično-novoletni koncert pa že od nekdaj išče bolj primerno lokacijo. Prvi koncert iz leta 1974 je potekal še v stari kinodvorani, kjer ima danes svoje prostore pošta. Zatem se je odvijal v jedilnici tako imenovane »stare« Ete, nato v Gasilskem domu, predzadnje pa tudi v dvorani nad bazenom. Zadnjih pet let pa orkester za svoje koncertiranje izbral za tovrstne mrzle dni najbolj primerno dvorano Osnovne šole Cerkno.

Ko je svoje dolgoletno dirigentsko delo v orkestru v letu 1994 zaključil g. Ivan Marinič, ga je nasledil mladi dirigent, domačin, g. Domen Prezelj, ki je v godbo prinesel mladostno zagnanost in nove načine dela. Z novim, sodobnejšim izborom skladb, je v godbo pritegnil veliko mladih instrumentalistov in jo tako v veliki meri pomladil.

Med Prezljevim vodenjem orkestra so godbeniki obeležili tudi 25-letnico svojega delovanja. Ob tej obletnici sta bila podeljena prva naziva »častni član godbe«. To sta postala g. Rafael Mavri, bivši generalni direktor podjetja Eta Cerkno, ki je od samega nastanka finančno in moralno podpiral delovanje in razvoj orkestra in g. Ivan Marinič, ki je orkestru ostal zvest celih 19 let in odločilno pripomogel k temu, da delovanje orkestra ni zamrlo, ampak se pod taktirko sledečih dirigentov razvija še danes.

Leta 2001 je mesto dirigenta prevzel g. Julijan Vidmar, ki je znal pravilno oceniti sposobnost godbenikov in jih glasbeno popeljati še dlje. Godba je bila tako iz leta v leto bolj priljubljena med poslušalci, kamenček v mozaiku pa so prispevali tudi ugledni glasbeni gostje, ki jih je Julijan Vidmar povabil k sodelovanju in z njimi močno popestril koncerte. V času njegovega vodenja orkestra je bil ustanovljen tudi big band, ki je izvajal džezovsko obarvane skladbe, ki pa je po dirigentovem odhodu iz orkestra zamrl.

Cerkljanski godbeniki so sodelovali že z mnogimi znanimi glasbeniki, kot so orgličar Miro Božič, Eva Hren iz tria Katrinas, pevca Gianni Rijavec in Vladimir Čadež, klarinetist Jože Kotar, Robi Primožič, klarinetist ansambla Gašperji, Matjaž Mrak, vokalist ansambla Štajerskih 7 in drugi. Pihalni orkester Cerkno se je zapisal tudi v arhive Radiotelevizije Slovenija. Leta 1980 je namreč RTV Slovenija posnela dokumentarni film o slovenskih orkestrih, pri čemer pa seveda niso pozabili niti na cerkljanske godbenike.


Sedanje vodenje orkestra je prevzel znani slovenski klarinetist in dirigent Andrej Zupan.

S strokovnim znanjem, izjemnim posluhom za glasbo, pristnim in subtilnim pedagoškim delom ter toplim odnosom do godbenikov, je pripomogel k izjemnemu napredku orkestra ter ga v sodelovanju z njimi razvil do te mere, da se ta uspešno predstavlja v domačem okolju, pa tudi širše. Za svoja prizadevanja je gospod Zupan prejel tudi Bevkovo nagrado občine Cerkno za leto 2010.

Zavzetost godbenikov ter strokovnega in organizacijskega vodstva pa tudi vnaprej zagotavljata trdno in zanesljivo prihodnost orkestra. Cerkljanski godbeniki in godbenice zagotovo nismo rekli zadnje besede!